Saturday, April 21, 2012

posting O&G & my group mate

Alhamdulillah.. jumaat lepas da tamat posting O&G... ahad ni melangkah ke posting peadiatric plak...

posting o&g adalah antara posting yg agak busy dan bnyk requirement untuk log book.. Alhamdulillah, semuanya aku lalui dengan lancar..

aku nak cerita pasal team posting aku yg sangat understanding.... bersyukur sangat..sebab diorang semuanya jadi mudah... untuk blok ni, setiap org kene present 1 bedsite teaching dgn lect... tapi, untuk aku, diorang da sediakan sorang backup kalau2 aku ada ape problem.. nak jadikan cite, week aku kena present, adalah week aku deliver 2nd baby...  automatik yg backup tu ganti..

setiap kitorang jugak diberi tugas untuk present kat tutorial... time aku kene present juga waktu aku deliver 2nd baby... Alhamdulillah mereka dgn tanpa berat hati mengambil tugas aku...

sepanjang 6 minggu posting ni jugak,kitorang wajib hantar 2 case write up... Fiza n Hatif, my teammate banyk membantu aku untuk siapkan ... tq sebab bg pinjam korang nye Case write up....

kitorang jugak kena sambut at least 5 org baby...  kebetulan hari aku oncall,ramai pulak org bersalin.. sekejap je penuh log book... Houseman yg posting kat labour room pun suma baik2.. sgt mudah nak mintak sign untuk lain2 prosedur( walaupun ade prosedur yg aku buat xhbs, hehe )

MO ( medical officer) pun baik2. kitorang wajib observe at least 3 caeserean section surgery.. ade sorang MO ni,time aku observe c.sec yg die conduct, siap suh aku duduk... die cakap org pantang xleh berdiri lame2... kalau ikut peraturan,medical student xleh duduk dalam OT...doc ni memang sgt baik... dan die jgk sangat hebat!!!...


lecturer pun baik2 sume... end posting exam kitorang ada 2 komponen, MCQ (multiple choice questions), dgn clinical..kena lulus dua2 komponen ni... clinical yg scary sikit, sebab kena present dpn doc, buat examination kat patient depan doc...pastu kena jawab terus soalan yg dia tanya....Alhamdulillah aku exam dgn lecturer yg sgt la baik dan jugak hensem, hehe... soalan yg die tanya pun xla susah sgt... die tanya management, investigation yg aku kena buat kat patient yg aku present kat die tu...yg clinical aku lulus.. cuma MCQ yg tak tau lg rezab... doakan aku lulus ek...

Alhamdulillah syukur yg teramat sgt... Allah mempermudahkan segala-galanya... dalam keadaan aku terpaksa berulang alik ke wad NICU untuk melawat Afia, pump susu...  semuanya seolah-olah jadi mudah, masa terasa makin bnyk, diri rasa semakin bertenaga walaupun dalam tempoh berpantang....\

weekend ni group kitorang kena g gua musang untuk community service (wajib buat sekali dlm 4th year)... Group aku memang xkisah kalau aku xg.. tapi aku serba salah, sebab aku langsung xinvolve dalam pre-work before nak g ke gua musang ni sebab xsempat... so aku ikut la semalam. OTW da nak smpai ke gua musang, Husband kol ckp atuk meninggal dunia.. aku terpaksa balik semula ke USM dan xdapat nak join mereka....  really2 sorry....  you all memang yg terbaik....

p/s- Afia da semakin sembuh...

No comments: