Monday, March 4, 2013

mimpi ikan

semenjak dua minggu ni aku kerap mimpi ikan..
mimpi memancing dapat ikan banyak sangat, besar besar..
kadang kadang boleh tangkap guna tangan je.
ada ikan yang cantik sangat la..
ada aku makan terus ikan tu..
ada ikan kecik ada ikan besar...



sebab curious sangat..
aku search kat google,
korang pilih la kat SINI
kebanyakannya cakap akan dapat rezeki, kekayaan ataupun berkaitan kematian orang terdekat...


Bermimpi mendapatkan ikan mas hitam. Artinya, akan mendapatkan rejeki dalam waktu dekat.
Bermimpi mendapatkan ikan mas merah. Artinya, akan ditimpa kesialan.
Bermimpi menangkap ikan. Artinya, akan memperoleh uang, tetapi cepat habis.
Bermimpi menangkap ikan dari air jernih. Artinya, usaha akan berhasil.
Bermimpi menangkap ikan mas. Artinya, nasib mujur menyertai kita.
Bermimpi melihat ikan mas. Artinya, akan muncul pengantin yang kaya.
Bermimpi makan ikan. Artinya, akan memperoleh uang yang halal.
Bermimpi makan pepes ikan mas. Artinya, akan memperoleh uang yang banyak.
Bermimpi memancing ikan. Artinya, akan mendapatkan rejeki.
Bermimpi melihat seekor ikan, terlebih lagi ikan duyung, sedang terapung di lautan. Artinya, akan sukses dalam perkawinan atau percintaan.
Bermimpi melihat orang menangkap ikan. Artinya, akan memperoleh keseimbangan batin.
Bermimpi melihat ikan paus. Artinya, kita mengkhawatirkan suatu masalah. Bisa juga sahabat dekat kita akan pergi.
Bermimpi melihat ikan besar. Artinya, ada peningkatan keuangan.
Bermimpi melihat ikan kecil. Artinya, hati akan kecewa.
Bermimpi melihat sumur ada ikannya. Artinya, akan mendapatkan kebaikan.
Bermimpi melihat ikan sedang berenang. Artinya, akan mendapatkan rejeki.
Bermimpi melihat ikan bisa terbang. Artinya, pekerjaan mengalami sedikit kemunduran.
Bermimpi melihat ikan yang sudah kering hidup kembali. Artinya, pekerjaan atau usaha yang sebelumnya kurang menghasilkan, kelak akan maju pesat.

ni mengikut perspektif Islam

Mimpi ikan yang agak besar dan biasa ditangkap.maka ia menunjukkan rezeki dan kekayaan.tetapi mimpi ikan kecil-kecil ia menunjukkan musuh dan kerugian.
oleh itu mimpi dapat menangkap ikan-ikan yang agak besar adalah kebaikan,keberkatan dan kenikmatan dari Allah.Ikan juga melambangkan kalimah toyyibah,ietri yang solehah dan banyak memberi manfaat:

Firman Allah swt:
An-Nahl:14:
Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan supaya kamu bersyukur.

untuk menenangkan fikiran aku, sebab terlalu kerap mimpi ikan ni, aku just fikir,

  1. mainan tidur je 
  2. just sekadar penguat semangat aku/hiburan semata.... Tuhan sahaja menghantar berita gembira, yang mungkin lambat lagi, yang penting aku kena terus berusaha dalam study dan juga hidup.. happy ending will wait for me soon...  never give up!!
  3. peringatan kepada kematian.. ni yang aku bimbang.. aku da siap bagi wasiat kat en suami lagi.. hehe

1 comment:

Anonymous said...

Der aku pun dah banyak kali mimpi ikan ni ,selalunya aku mimpi ikan kat dalam kolam atau sungai yang jernih , macam2 jenis inak ada , besar2 der , yang peliknya aku xpayah mancing , aku sauk je guna jaring ataupun tangan .. hermmmm curious2 ..