Sunday, January 6, 2013

Setiap yang berlaku ada hikmahnya...


Salam semua..
da lama aku cakap aku nak cerita kisah afia bertukar nursery..

al kisah, waktu aku posting district hari tu,
tiba2 group kitorang kena datang USM untuk 2 hari..
aku pun kena la bawa afia..
aku da bagitau kat nursery USM yg bulan 12 tu aku tak letak Afia..

sebab emergency, aku bawa Afia hari tu,  kira bayar jagaan harian,
tak bagitahu awal2.
aku datang pagi Ahad tu,
penyelia cuti pula..
k.dah penyelia, sangat baik orangnya..
penjaga tak nak jaga Afia hari tu,
diorang cakap, semua penjaga da cukup kuota...
diorang buat tak layan je

memang salah aku tak inform awal,
kalau k.dah ada mesti die ambil..
2 hari je pun,
lagipun aku da letak Afia sejak dia umur 3 minggu kat situ..
diorang pun da biasa, bukannya baby baru..

time ni aku sangat sedih,
da la kalut lagi, kelas pukul 8 pagi..
rasa nak menangis pun ada..
macam kita ni mengemis nak mintak orang jaga anak kita..

aku pun start kereta,
bawa Afia kat nursery kat luar USM ni,
TASKA BAKTI namanya...

kebetulan ada kosong satu je lagi untuk baby umur setahun kebawah,
Afia pulak nak dengan sorang pengasuh kat situ.
aku da pesan awal awal yang Afia ni kuat nangis,
ape2 hal telefon aku...
diorang langsung tak telefon aku hari tu..
memang Afia tak nangis..

yang best lagi,
nursery ni buka 24 jam..
lebih office hour, bayar rm2 je sejam kan..murah kan??
aku terus decide letak terus Afia kat sini...
tu la kisahnya..

nak tahu ape hikmahnya??
aku jadi sangat mudah..
sebab 24 jam,
aku slalu sampai awal USM, 7pg da sampai sebab bertolak awal, nak elak jam..
kalau nursery USM, buka  7.45.. terpaksala aku menunggu slalunya..
kat tempat baru ni, anytime aku boleh terus letak Afia...
Afia plak suka dengan pengasuh kat situ, jadi aku takyah da bersusah susah ulang alik ke nursery nak handle Afia.. so lepas ni aku boleh lebih fokus untuk study...
petang pulak, aku slalu habis kelas lewat..
tak perlu bimbang da lepas ni..
kalau tak sebelum ni, bila 5.30 ptg, kalo aku dalam kelas, kadang2 terpaksa keluar, takpun terpaksa susahkan kawan2 yg lain suruh ambik Afia..
satu lagi, tiada masalah lagi kalau aku oncall... boleh letak situ..
overall aku boleh fokus kepada study dan final exam tak lama lagi...

banyak kan hikmahnya??
memang Allah da merancang yg terbaik...
Dia membantu menyelesaikan masalah, dan memudahkan urusan..
Alhamdulillah...


p/s-- dan pagi tu, sekali lagi aku lewat ke kelas....

No comments: