Tuesday, October 16, 2012

bersalin epidural

rasanya aku xpernah citer pasal Afia kat blog aku ni..
hari ni, walaupun umur afia da dekat 7 bulan, aku nak citer pengalaman melahirkan Afia..
25 march  2012, pukul 9pm, aku da stat rasa sakit perut...kebetulan suami cuti masa ni.. time Aisyah hari tu pun kebetulan dia cuti.. cakap da kat suami jgn g mana2.. aku malas nak g hospital lagi sebab malas nak kena tahan kad ward.. kalau boleh nak terus masuk labour room...
aku tahan je sakit tu..
sampai pukul 4 pg da xleh tahan da, terus ajak suami g HUSM...
sampai labour room, dr cek jalan da buka 3 cm..
fuhh.. lega, tak kena admit kat ward dulu.. bukannye ape, time ni aku tengah posting O&G.. mesti ramai kawan2 kat ward...
aku masuk labour room no5... menunggu jalan buka lg..

9 pg, ward round sesi pagi, sorang MO suggest kat aku untuk amik epidural...
epidural ni die cucuk ubat bagi tak rasa sakit ikut tulang belakang kita...
because it's free, aku terus setuju la... kalau kat swasta, xsilap aku bersalin guna epidural kos dia dekat  5 ribu...

lepas tu xda da la sakitnye..
cuma menunggu masa nak deliver je la...
untuk kali kedua, Atun, antara kawan baik aku nak conduct..
hari tu time Aisyah dia jugak, tapi xsempat, aku kena emergency caeserian..
dari pg Atun dok observe aku ni...
pukul 3.30, dia ada klas jap.. habis kelas dia datang smula..
xsempat dia datang aku da bersalin da..
pukul 4 ptg, 26 march...
xda rezeki dia lagi...
tunggu anak no 3 la plak atun ek.. hehe...

memang xrasa apa2 bersalin ke Afia ni..
tapi ade orang cakap nanti lama-lama akan sakit pinggang kalau guna epidural ni..
tapi setakat ni xda lagi..
harap xkan ada la...

kuar2 je Afia, suami terus azan kat situ jugak..
pastu staff nurse terus amik nak mandikan dia...
sebab tak rasa sakit kan,
aku push bukan main kuat,
koyak rabak ler...
dr xsempat nak gunting (episiotomy), kuar da Afia..
sesi menjahitnya pun lamaaa la..  lebih sejam..
tak terbilang da berapa jahitan..
tapi xpala sebab xrasa apa2 kan...
yg bagusnya, luka yg semula jadi ni walau teruk mana pun, it's heal faster & better than episiotomy scar.....

watu afia lahir ni aku perasan da dia bernafas ada bunyi..
tapi pakar paediatric cakap takpa...
esk paginya,
afia nafas makin laju..
ada sorang staff nurse perasan terus amik dia g kat tempat rawatan..

masa ni la dia collapse, and develop seizure
terus kena admit kat NICU...
esoknye aku balik sorang je kat rumah,
xda baby...
afia waktu kat NICU


Alhamdulillah.. Afia da sihat walafiat sekarang ni...
dialah juara menangis kat nursery tu...
sekarang da boleh meniarap,
merangkak boleh da sikit-sikit.....

tapi sekarang sy da sihat da.. kerja saya mengamuk je...
p/s-- after deliver 2 babies, kalau ada org tanya aku sakit tak bersalin, aku masih xleh jawab ape2.. sebab aku xpernah rase.. Aisyah C-sec, Afia under anaesthesia....

No comments: