Saturday, October 20, 2012

osteosarcoma

hari yang busy...
bangun awal pagi,harap2 sang suria menonjolkan diri..
da dua hari da hujan tak berhenti..
tanda musim tengkujuh da nak bermula..
harap tahun ni musim tengkujuh tak terlalu banyak hujannya...
bimbang ikan suami yg kat sangkar,
kalau air terlalu besar, boleh mati ikan2...
Alhamdulillah, hari panas sikit..
dapat la aku menjemur baju yg beraga-raga nih..

setel mandi n makan ecah  pia,
terus aku g USM..bawak Afia,
sue kawan aku tolong jaga....
memang mengamuk sakan la Afia..
TQVM Su...

banyak tugasan perlu diselesaikan..
1st-- aku kena siapkan roleplay pasal accident lori minyak dgn kereta untuk present selasa ni..janji dengan group pukul 10, aku sampai 10.30.. setel2 afia, dekat pukul 11 baru g.. da nak siap pun shoot nya... last2 aku cuma sempat last scene je, tu pun guna suara je.. tepon JPAM...

2nd--
kena hantar case write up untuk teaching Radiology Isnin..
kena submit kat Dr hari hi.. hohoho
ni aku memang kena salahkan diri aku sendiri, Dr bagi tugas ni dari Rabu petang lagi...
khamis da boleh  cari kes... tapi khamis kelas penuh,aku dok tunggu kat A&E pun takde plak case yg sesuai
jumaat xsempat nak gi ( alasan).. cuti kan...
aku kena buat azam baru ni..
azam yg LAMA macam da lapuk je...
KENA JADI LEBIH BERDISIPLIN!!

nak cari pt yang sesuai sekian hal da
nak yg ada chest finding..
akhirnya setelah mencari kat beberapa ward, jumpa satu kes ni yg ada bnyk finding..
tapi aku betul simpati kat patient ni...
tapi ketentuanNya adalah yg terbaik..

24 years old,very young malay man, from KB...
diagnosed to have bone tumour ( osteosarcoma) on dec last year..
da buang da cancer tu,tapi jadi smula Mei hari tu,
July da merebak ke paru2,
latest admission ni da merebak ke brain..
yg kat brain tu baru dibuang pun cancernya,
kalau tak buang,
dia akan sawan slalu..
but just as preventive not healing,
and for sure akan jadi smula..
latest, paru2 da bocor ( pneumothorax) sebab cancer tu...
tadi dia duk kat ICU, unconcious
the prognosis??
dont ask me..
sometime we can hope for miracle...

dalam folder plan,
siap ada plan to inform the parents about the reality of the diseases,don't hope so much..
i can't imagine if that task given to me....
tengok parents dia tadi pun aku da sebak...


apepun, life must go on..
sampai masa kita juga akan di jemput olehNya...

NOW move on to the third task-- need to present about approach to chest pain Isnin ni... nasib baik Afia tido lena.. letih ngamuk sakan siang tadi kot.. dia nangis satu desa dengar, sampai mak cik cleaner pun tegur....Ecah pun da tido... jom buat slide....

No comments: