Tuesday, October 23, 2012

gunung EVEREST!!!


inilah orang pertama yg pernah menakluk Everest!!  29 Mei 1953....

berjuta pujian boleh di beri kepada dua hikers di atas.. orang pertama menakluk puncak tertinggi di dunia.. Tenzing Norgay, yang rendah sikit tu, adalah seorang Sherpa...sherpa ni adalah penduduk tempatan kat kawasan Everest tu yg kerjanya pembawa barang pendaki2 yg nak daki Everest ni...
Selama 32 tahun, antara 1920 dan 1952, tujuh ekspedisi besar sudah di lakukan dan gagal mencapai puncak gunung Everest. Tenzing Norgay mengikuti enam dari tujuh ekspedisi itu.. klik SINI kalau nak baca detail pasal ekspidisi ni.. tapi dalam bahasa indon...

tu da lamaa dulu.. tahun 1953, sebelum merdeka lagi.. da hampir 60 tahun berlalu..

masa tu untuk mendaki gunung Everest, adalah sesuatu yg mustahil dan guna banyak kos,ramai yg mati di pertengahan pendakian dan kalau anda berjaya menakluk, ianya adalah saru yang sangat hebat!!!... nama anda akan berada dalam mana2 buku rekod kalau anda antara yg terawal menakluk Everest untuk negara korang.. korang nye ekspedisi public semua tahu, hari2 update kat TV.. balik orang sambut kat airport macam Wira!!...



hebat demo kalo dapat g puncak Everest!!!

TAPI ITU DULU.....
sekarang ni boleh tawan Everest adalah suatu yang biasa..
dengan masalah pemanasan global, menjadikan ia tidaklah terlalu bahaya( tp masih lg bahaya), tidaklah dikatakan ekspedisi maut lagi..
dengan teknologi yang semakin canggih,
kelengkapan hiking untuk tempat sejuk yg terbaeek!!! banyak da dicipta, 
kemudahan pengangkutan..
kos yang tidak terlalu tinggi.. tapi masih lagi tinggi...

2 org Dr HUSM da takluk Everest tau, baru jugak, kos lebih kurang 10 ribu jer.....
tapi tak heboh pun...
sebab, takluk Everest adalah perkara biasa da zaman sekarang..
tak percaya?? tengok gambar ni

tengok ada berapa banyak tent kat basecamp die?? berapa ramai pulak hikers nya??
aku ada terbaca kat dalam reader digest, kat base camp siap ada tent special untuk dinner, lunch.. dalam gambar tu siap ada meja makan dengan kerusi tau dalam tent tu... hebat!!! aku duk google gambar tent tu, xjumpa pulak..


MAIN POINT kat sini aku nak gtau aku pun nak takluk Everest!!
GIVE ME 10 YEARS TIME TU PROVE IT!!! INSYAALLAH...

 tapi sebelum tu, aku nak make sure aku gi umrah dengan haji(kalau ade kekosongan tempat) dulu..
utamakan yg utama....

aku ade borak2 dengan suami..

aku: abg sayang igt nak panjat Everest dalam masa sepuluh tahun ni...
suami: time tu syg larat ke?? takut badan da jadi tongdram...
aku :hahaha.. i'll prove to you... but i think you will be beside me at that time also...

No comments: